Hør X Meeting Point sine tanker om et bærekraftig arrangement

Ikke Løp og kjøp!

Uttrykket over brukes av alle. Eiendomsmeglere, dagligvarebransjen, på Finn og stort sett alle som noen gang har prøvd å selge noe.

Misforstå oss rett, vi vil jo at du skal kjøpe produktene våre. men på X vil vi ikke at du skal løpe og kjøpe- vi vil at du skal ta gode gjennomtenkte valg.

Gode valg tas ikke i en stressende situasjon.

Vi mener de beste avgjørelsene tas når du har innhentet god informasjon, brukt tid på å rådgi deg med riktige personer og fått fullt overblikk over utfordringer og løsninger.

Det aller beste med jobben til oss på salg er at vi får bidra til å lage gode opplevelser for folk. Om det er et jubileum eller en kick off, kompetanseheving eller messe- det skjer noe magisk når mennesker møtes. Og jobben vår er at den magien skjer enten det er en fredag kveld eller mandag morgen. Og for å få til det, er vi avhengige av å kjenne huset vi jobber på.

La meg gi et eksempel på hvordan man kan havne på glattisen ved å ikke kjenne produktet du selger. For mange år siden hadde jeg en stor gruppe på rundt 600 personer som skulle ha jubileum på et hotell i Nord Norge. Vi hadde lovet en løsning med grilling av selvfisket fisk til lunsj på konferansen siste dag, for det finnes vel ikke noe bedre enn å stå på kaia i Svolvær i mai og grille sin egenfiskede fisk til lunsj?

Det viser seg at det finnes ganske mange ting som er bedre når værmeldingen spår sidelengs regn 16 timer før.

For det er ikke bare bare å finne paraplyer til 600 mennesker i Lofoten. Heldigvis er hotelldirektøren der oppe en ekstremt løsningsorientert mann, som endte med å raide alle butikker i Lofoten for parasollene som akkurat hadde kommet inn på lager, og fikk huket inn det lokale idrettslaget som parasollholdere.

Etter det fant vi ut at max kapasitet på den opplevelsen kanskje burde være 200 personer.

Heldigvis var kunden storfornøyd og de snakker fortsatt om den lunsjen!

Til sammenligning kjenner jeg huset mitt på X ned til hver minste detalj. Jeg vet hvor lang tid det tar å få 2000 personer gjennom en lunsjbuffet, eller tiden det tar å flytte dem opp rulletrappen. Jeg vet hvilke møterom som har ettermiddagssol og hvem man bør unngå til jobbintervjuer. Akkurat som du kjenner ditt eget hus hjemme, kjenner jeg «mitt» hus.

Så mitt innspill er: finn deg en god rådgiver på stedet du vil ha et tilbud fra.

En god rådgiver er interessert i dere, og er oppriktig interessert i spørsmålet jeg mener enhver selger i denne bransjen burde stille, og noen ganger svare på, på deres vegne:

Hvorfor skal du legge igjen pengene dine hos meg?

Den jobben blir mye lettere hvis du har gjort følgende FØR du sender en forespørsel:

  • Ha et estimert antall og dato
  • Ha gjerne med litt informasjon om hva du tenker skal foregå under arrangementet.
  • Er det utfordringer som skal løses som vi kanskje kan komme med innspill på?
  • Hvorfor skal man samles?
  • Hva ønsker dere av resultat etter samlingen?

En typisk forespørsel inneholder kanskje en dato, et antall og det er alt jeg har av informasjon.

Da har jeg sånn ca. 10 spørsmål jeg gjerne vil ha svar på FØR jeg kan svare deg.

Er dette konferanse, messe, event eller sosial samling?

Skal dere sitte i en sal begge dagene eller skal dere ha delplenumer?

Hvilke oppsett ønsker dere å sitte i?

Skal dere ha festmiddag eller middag i restaurant?

Er programmet allerede fastsatt så du har låst lunsjtidspunktet eller er du fleksibel?

Trenger du innrigg?

Trenger du hotellrom?

Hva er formålet med arrangementet?

Hva er budsjettet ditt pr. hode?

Har du gjort deg opp en formening om noe av dette er det enklere for oss å rådgi deg i hvordan vi sammen kan lage et flott arrangement for dere.

Venue eller hotellselgeren er også veldig gode på å rådgi deg i forhold til logistikken til og fra, hvilke aktiviteter som passer på huset og hvilke trender vi ser kommer og går. Vi gjennomfører alt fra 1 til 30 arrangementer hver dag og har god innsikt. For eksempel er trenden nå å sitte på langbord i stedet for runde bord (etter pandemien liker vi nemlig å kunne prate med flere enn personen på hver side av oss).  Vi vet for eksempel også at en kaffepause som var på 15 minutter holdt i massevis før 12. mars 2020, men nå slipper du ikke unna med under 20 minutter. Vi er sulteforet på smalltalk.

I disse tider er det noen bransjer som sliter mer enn andre, og da er det kanskje en enkel løsning å tenke at da kutter vi bare en messe og sparer noen millioner, eller vi kutter ut all kursvirksomhet. En god venueselger har et godt innblikk i de fleste markedene og kan rådgi deg både i hvordan du kan lage et rimeligere arrangement med små endringer, eller gi innsikt i form av erfaringer med tidligere gjennomføringer.

Så ikke vær redd for å stille spørsmål eller be om råd. Det er derfor vi er her for deg.

Så slipper du å løpe og kjøpe og kan heller sitte med lave skuldre og delta på ditt eget arrangement.

Velkommen til X!

Sustainathon X 09.- 10. april 2024. Dette er et kompetansehevende bærekraftsarrangement hvor DU bestemmer hva du vil høre om!